חדשות בענף

ייצוג בעלי דירות במסגרת פרויקטים של התחדשות עירונית.

מאת עו"ד עדי קוטלר

לא מעט אנשים חולמים על הרגע הזה, הרגע בו יוצע להם, בעלי דירה ישנה, להחליף אותה בדירה חדשה ובחינם. לרוב ישנן הבטחות נוספות, דוגמת חניות, מחסנים, הנחות בשדרוגים, פטורים מדמי ניהול, תקציב עבודות התאמה וכיוצ"ב .

כל שנדרש לעשות, הוא לחתום על חוזה שינסחו עוה"ד המייצגים בשיתוף מומחים מלווים (מפקח, שמאי, יועץ ביטוח וכיוצ"ב) ולצאת לדרך.

אלא שהתחדשות עירונית היא ענין מורכב, בעל רבדים רבים ובמסגרתו מעורבים גורמים רבים-  חברות יזמיות, קבלנים, אדריכלים, רשויות מוניציפליות, רשויות מס, מפקחים, שמאים, עורכי דין וכיוצ"ב. 

בנוסף, הבעלים נתקלים לראשונה במושגים שאינם מוכרים לחלקים גדולים מן הציבור, כמו "זכויות בנייה", "היתר בנייה", "תמורות", "ליווי בנקאי", "ערבויות חוק מכר", "היטלי השבחה", "צפיפויות", "עירוב שימושים", "קרקע משלימה", "רוב דרוש" ועוד. 

לאור המורכבויות הללו והגורמים הרבים אשר מעורבים בפרויקטים מסוג זה, קיים מטבע הדברים מחסור גדול בידע בקרב בעלי הדירות, אשר ברוב המקרים אינם מכירים את תחום ההתחדשות העירונית. 

לאור המחסור בידע, עלולים בעלי הדירות למצוא עצמם במצבים לפיהם הם אינם מצליחים לעמוד על זכויותיהם מול הגורמים השונים.

בהמשך לכך, אנו נתקלים לא אחת בניסיונות לנצל את חוסר הידע של בעלי הדירות במסגרת פרויקטים של התחדשות עירונית, ואשר ניסיונות אלו יכולים בסופו של דבר להביא לפגיעה ממשית בזכויות בעלי הדירות בתמורה שיקבלו בתמורה לדירות הישנות שלהם. 

כך למשל, למשרדנו הגיע לאחרונה מקרה לפיו, בעלי דירות היו כפסע מחתימת הסכם מול יזם לצורך הריסה ובנייה מחדש של הבניין שלהם, וזאת ללא ניהול משא ומתן מול היזם, ללא קבלת הצעות מיזמים אחרים אשר היו יכולים להציע לבעלי הדירות תמורה טובה וללא פיקוח ושמירה על זכויות בעלי הדירות – דבר שפוגע כאמור בבעלי הדירות בשעה שמונחת בפניהם הזדמנות של פעם בחיים. 

משרדנו מונה לייצוג הדיירים, ומיד פעלנו לתיקון המעוות: ארגון כנס בעלי דירות לצורך מתן מידע על הליך ההתחדשות העירונית ולשלביו – כדי שבעלי הדירות ידעו את זכויותיהם, בחינה משותפת של האפשרויות שעומדות לרשות בעלי הדירות בקשר לבניין הספציפי שלהם כדי שבעלי הדירות יוכלו לקבל את ההחלטות הטובות ביותר עבורם לאחר שכל המידע פרוש בפניהם, ניהול משא ומתן מסחרי עיקש מול היזם לצורך קבלה של תמורה מקסימלית עבור הדיירים וליווי הפרויקט באופן צמוד – כל זאת הבטיחו שמירה על זכויות בעלי הדירות, ובטחון כי הדיירים יקבלו את התמורה הגבוהה ביותר שניתן להשיג עבור דירותיהם הישנות. 

אנו מזמינים גם אתכם לפנות אלינו לצורך ייצוג בפרויקטים מסוג התחדשות עירונית.

שלום, במה ניתן לעזור?
דילוג לתוכן