חדשות בענף

תמ"א 70, נעים להכיר

בפוסטים קודמים התייחסנו לשינויים הצפויים בתכנון העיר תל אביב.

בענין זה חשוב להכיר את "תמ"א 70" (תכנית המטרו).

 

מדובר בתוכנית העוסקת במערכת הסעת ההמונים הגדולה מסוגה שנבנית ומתוכננת להיבנות בישראל עם כ־145 ק"מ של קווי רכבת תת־קרקעית שיחצו לפחות 23 ערים במרכז המדינה.

 

תמ"א 70 עוסקת בתכנון מתחמי התעסוקה, הפנאי והמסחר של העיר תל אביב לאורך קווי המטרו העתידיים ותשפיע על כל המטרופולין של העיר, ועל השכונות הסמוכות בפרט. היא תכשיר את השטח לשימושי הבנייה האפשריים מעל לתוואי בו יעברו שלושת קווי הרכבת התחתית במרכז, תגדיל את אחוזי הבנייה למגורים בסמוך לתחנות ותאסור כניסת רכבים.

 

בהתחשב בכך ש20% מכלל תחנות המטרו נמצאות בתל אביב, והעובדה כי תכנית המטרו צופה מעבר של כ-2,000,000 איש ביום וכ-450,000,000 נסיעות בשנה, ישנה חשיבות גבוהה לתכנון נכון וצופה פני עתיד של כל האזורים שסובבים את המטרו.

 

תחילה, תוכנן מתחם אחד שמחבר את קווי המטרו השונים ותחנות נוספות של תחבורה ציבורית (צומת עזריאלי) אולם המציאות הישראלית מחייבת שינוי, ייעול וחשיבה מחדש מה שהוביל לבנייה עתידית של 3 מתחמים נוספים.

על מנת שתכנית המטרו תגשים את ייעודה ותממש את הפוטנציאל שלה יש צורך בעוד כ-8,000,000 מ"ר באזורי המטרו (רק בתחנת עזריאלי צפויים לעבור כ-400,000 אנשים ביום).

 

אז איך זה הולך לעבוד? 

תמ"א 70 מתייחסת לשני נושאים עיקריים: חתך הרחוב והפרויקטים הגובלים.

 

המטרה היא לצמצם את התכסית, לייצר חזית פעילה וקשר של קומת הקרקע עם הרחוב, עסקים שיפעלו 24/7 ותמהיל רחב של שימושים, דיור מכליל, תעסוקה מיוחדת וגולת הכותרת – צמצום תקן החנייה עד ל-0 במקרים מסוימים, וחיבוק של רוכבי הדו גלגלי

תמ"א 70 מגדירה סדר גודל של 800 מטר רדיוס ממרכז התחנות ונותנת הנחיות בינוי לאזורים אלו, יש קורלציה מלאה בין האזור הבנוי הצפוף והאינטנסיבי של העיר לבין הקווים בהם מתוכננת להתקיים תכנית המטרו, וזאת על מנת לצמצם את השימוש ברכב הפרטי כדי למנוע עומסים או פקקי תנועה פוטנציאליים במקומות בהם עוברת תחבורה ציבורית(כי, תודה, אבל אנו לא זקוקים לעוד כאלה בארצנו הקטנטונת).
תמ"א 70 מעלה את התחבורה הציבורית והסעת ההמונים לראש סדר העדיפויות ומורידה את הרכב הפרטי לתחתית סדר העדיפויות.

 

יצירת הסינרגיה בין המרחב הציבורי לפרויקטים גדולים וכניסת המרחב הציבורי לתחום המגרשים הגובלים למשל פרוייקט הספירלה (בניין נוסף בעזריאלי) שנעשה בו שינוי תפיסתי של חלחול המרחב הציבורי לתוך המתחם הוא דוגמא מעולה לשינוי סדר העדיפויות והתפיסה של העירייה בכל הנוגע לתכנון העיר והתאמתה לשינויים הצפויים.

 

הסעת ההמונים בכלל והמטרו בפרט הם הזדמנות ליצירת מרחב ציבורי רציף, חדש ומשודרג המותאם למצב הקיים ולעוצמות העתידיות.

בפוסטים הבאים נתמקד בשכונות בדרום העיר.

מאת עו"ד אבירם לב

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שלום, במה ניתן לעזור?
דילוג לתוכן