חדשות בענף

יפוי כח מתמשך

מאת עו"ד אבירם לב

אם היום הייתה ניתנת לכם האפשרות לקבוע מי ינהל את חייכם במידה ותאבדו את כשירותכם המנטלית והשכלית הייתם רוצה לבחור זאת בעצמכם או שהייתם מעדיפים שבית המשפט יקבע עבורכם?

אם תשאלו אותי, אני הייתי מעדיף לקבוע זאת בעצמי ולא לתת לבית המשפט לקבוע זאת עבורי.

 

יפוי כח מתמשך נוצר בדיוק לצורך זה והינו כלי לתכנון עתידי בנוגע לקבלת ההחלטות של הממנה ביום שהוא לא יוכל לעשות זאת בעצמו. 

יפוי הכח המתמשך מייצג מעבר מתפיסה פטרנליסטית (אפוטרופסות) לאוטונומית ודגש על כיבוד רצונו של האדם, שמיעתו, שיתופו בהחלטות המתקבלות בעניינו ככל הניתן ועידוד חיים עצמאיים, האדם נמצא במרכז ולא המוגבלות.

 

מהו בעצם יפוי כח מתמשך?

יפוי כח מתמשך הוא כלי לתכנון עתידי, במסגרתו הממנה מחליט מה ינהל עבורו את עניינו כשלא יהיה מסוגל לעשות זאת בעצמו ובאיזה אופן, בימ"ש לא מתערב בניגוד לאפוטרופסות ויפוי הכח המתמשך יכול להוות חלופה לכך.

 

על מנת לערוך יפוי כח מתמשך על הממנה להיות כשיר, כלומר " מסוגל להבין בדבר" – מי שמסוגל להבין בעניין מסוים ולקבל החלטות בקשר אליו, את המשמעות של מתן יפוי כח מתמשך, מטרותיו ותוצאותיו.

 

העניינים שבסמכות מיופה הכח הם: עניינים רכושיים, עניינים אישיים ועניינים רפואיים הממנה יכול לקבוע מיופה כח נפרד לכל אחד מהעניינים ואף מספר מיופה כח שיקבלו החלטות מסויימות יחד.
למשל: יכול להיות שאחד מילדי הממנה רואה חשבון במקצועו והוא גם ככה מטפל בכל ענייני הכספים של הממנה וילד אחד של הממנה הוא רופא ומקבל את ההחלטות הלכה למעשה בעניינים הרפואיים של הממנה, ניתן לייפות את כוחו של רואה החשבון לעניינים רכושיים את הבן הרופא לעניינים רפואיים ואת שניהם יחד לעניינים האישיים או אדם אחר לעניינים האישיים, זה נתון לשיקול דעתו הבלעדי של הממנה.

 

הממנה יכול לקבוע שמיופה או מיופיי הכח יהיו חייבים בידוע של אדם אחר הנקרא אדם מיודע על מנת שמישהו מלבד מיופה הכח יהיה מיודע על ההחלטות שמתקבלות בעניינו

מוזמנים לפנות אלינו גם בענין עריכת יפוי כח מתמשך

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שלום, במה ניתן לעזור?
דילוג לתוכן